9 ud af 10 lysterapilamper bliver ikke anvendt i sæson to!

At lysterapi virker er påvist mange gange gennem mange år. Se blot nogle af de andre artikler her på siden. Og succesoplevelserne blandt de, der har prøvet lysterapi til at løfte energiniveau og humør gennem den mørke vinter, er mange. Derfor er det også ærgerligt, at flertallet af de, der har glæde af lysterapi, ikke bruger det i mere end én sæson pga. praktiske problemer.

Lysterapilamperne – eller dagslyslamper - kompenserer for det dagslys, vi mangler. Vi mennesker er ’bygget’ til at fungere efter lyset dvs. lyset styrer vores døgnrytme. Om morgenen fortæller dagslyset os og vores organisme, at vi skal være vågne og energiske. Når lyset aftager om aftenen, sender det signaler til vores hjerne og krop om, at det snart er på tide at lægge sig til at sove. Men når vi fx om vinteren, hvor dagene er meget korte, færdes i mørke og i øvrigt opholder os indendøre, så går der let rod i døgnrytmen, ligesom vores energiniveau og humør i løbet af dagen er på et lavere niveau, end det burde være. Og for nogle er lysunderskuddet så markant, at det ender i vintertræthed eller måske endda en decideret vinterdepression, som kan være ødelæggende for trivsel og daglig funktion.

Lysterapilamper kan i stort omfang kompensere for manglen på ’rigtigt’ dagslys. Med et tilskud af dagslys (det er den blå del af lyset, der har effekt, og som typisk mangler i almindelig indendørsbelysning) kan vi heldigvis enkelt påvirke både hjerne og krop tilbage i den rigtige døgnrytme og dermed få energi og humør tilbage.

Effekterne er veldokumenterede: Mere energi, højere humør, bedre nattesøvn, mindre appetit (mange har en tendens til at spise ekstra meget om vinteren), færre sygedage og en lang række andre positive effekter! Ikke så ringe blot ved at få noget af det lys, vi mangler.

Lysterapilamper findes i mange varianter, udformninger og prisklasser. Den gængse anbefaling omkring lysterapi er, at det skal være en meget kraftig dagslyslampe (oftest angivet i en minimumlysstyrke på 10.000 lux), og at man skal placere sig selv umiddelbart foran lampen 30-45 min. om morgenen. På den måde booster man hjerne og krop i gang, og opnår en effekt, der i bedste fald kan holde det meste af dagen.

Men det er netop den praktik, som også er en af de væsentligste ulemper ved den traditionelle anbefaling: De fleste finder det nemlig svært at finde tiden og roen til at opholde sig umiddelbart foran lampen i så lang tid om morgenen, som for de fleste er travle timer med mange rutiner og opgaver, der skal nås, inden man skal ud af døren. Undersøgelser viser faktisk, at op til 90% af brugere af lysterapilamper falder fra i sæson 2 af simple, praktiske årsager.

Det er bl.a. disse erfaringer, der ligger bag udviklingen af Needlite: I stedet for at vi skal komme til lyset, gør Needlite det muligt at have lyset dér, hvor man alligevel opholder sig i løbet af dagen fx på kontoret. Det er også derfor, lamperne (de kommer altid i et sæt af 2) er designet, så de falder naturligt ind i et moderne kontormiljø og er noget, man kan have lyst til at have stående. Og når man har tilgang til dagslyset hele dagen, behøver lysstyrken ikke at være så voldsom – faktisk giver Needlite selv på lav styrke et behageligt løft i energiniveau og humør. 

Og på grund af deres udformning og placering foran én på skrivebordet, giver det bløde dagslys også et behageligt og jævnt arbejdslys uden skygger og reflekser. På den måde får man både lysterapi og energiløft, mens man arbejder, og kan erstatte sin almindelige skrivebordslampe. Og altså helt uden at ændre vaner eller at sætte særlig tid af.

 

Hvis du vil vide mere om Needlite lysterapilamper på kontoret, kan du trykke her. Og har du fået lyst til at prøve eller købe Needlite, så tryk her